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教員セミナー science seminar for teachers


562nd day in Mer'awy / 609th day in Ethiopia



21 / 06 / 2004EC



先週土曜日に、近郊の都市バハルダールで小学校の物理教員を対象にしたセミナーを、アムハラ州に展開する理数科隊員の仲間とともに、バハルダール市教育局の共催で開催しました。
JOCV of science teachers who work in Amhara Region and I operated seminar for physics teachers in primary school in neighbor city, Bahir Dar, last Saturday with Bahir Dar Education Bureau.



去年11月に、同じくバハルダールで小学校教員を対象にした理科セミナーを開きましたが、今回は対象を物理のみにしぼり、じっくり物理実験を紹介しようというもの。

We had operated science seminar for primary school teachers in Bahir Dar in November. We narrowed down our target into physics and had plan to introduce physics experiments in detail.


私は、物理は物理でも、宇宙を対象に選びました。(エチオピアでは宇宙の話は物理領域)

I selected a topic of space as my assignment. (Topic of space is belonged to physics in Ethiopia.)



太陽と地球と月の関係を、縮小モデルを使ってその大きさや距離を視覚的に捉えようという意図でした。

I had a plan to let the participants understand relationship between the Sun, the Earth and the Moon in visual with shrinking model.



やった感想は・・・失敗した。


・縮小モデルを使って関係性を考えるという根本の意図がまず最初にうまく伝わらなかった。

・縮小モデルの長さを算出する計算式が参加者には高度なようだった。

 ・参加者が計算式が理解できない時点で若干思考停止し、図で説明することを思いつくのに時間がかかった。

Howwas it going? It was failed.



-I failed to let the participants understand goal that they try to think relationship with shrinking model.

-It seemed to be difficult for the participants to understand equations to get lengths of shrinking model.

-I became unable to think when I noticed most participants didn't understand equation and it took time to think of explanation with diagram.


計算式そのものは、比を使って作り出せる日本では中学生でも作れる式ですが、イメージがわきにくかったようです。物理教師だから計算にはなれているだろうと思った私が甘かった。
It seemed to be difficult for the participants to have image of equation though equation is easy one that you can think of using ratio and secondary school students in Japan can make. I was too optimistic in my outlook that participants got used to calculation.




計算に予想以上の時間を取られ、実際に縮小モデルを使う時間が大幅になくなってしまった。



It took more time for calculation than I had expected, therefore time for using shrinking model decreased much.


今回の失敗は、想定の甘さ。計算に躓く可能性をもっと考慮しておけば、参加者の様子を見てすぐに次の手を打てたはず。まだまだ自分が甘い。


The reason of this failure is due to overoptimistic expectation. If I had considered possibility that participants would get stuck with calculation, I could show alternative card. I am still green.

今回のセミナーでエチオピアでの活動はほぼ終わり。
I hardly have work after this seminar in Ethiopia


残念ながら最後の大仕事は失敗であったが、この私の失敗を後輩隊員が教訓にしてもらえたらと思う。また私自身、日本での仕事の教訓にしたい。
I am sorry that my final big project was not succeeded. I hope remaining JOCV will learn from my failure. I also want to learn from it.





教訓:想定は、しすぎることはない。
Lesson: It cannot be said that you except any situation too much.



 
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