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理科顧問来訪 151st day in Ethiopia

103rd day in Mer'awy
2003 / 03 / 19

20101128title.jpg
(ヤサインス タコタタリー カジャパン)
Science supervisor from Japan


先週の金曜日に日本からJICAの国担当官とともに
理科顧問の先生が来られた。
JICA science supervisor visited my school with an officer
who manages any operation about Ethiopia.


なんでもエチオピアにいる理数科隊員全員のところを
回るらしい。
He planed to visit all the place in which JOCV act as science and
math teacher.


うちはちょうどテスト期間だったので,授業は見て
もらえなかったが,校内を案内し,校長と少し話をした。
Friday was in the period of 1st midterm test, so he couldn't
observe my lesson. I introduced them around the school and
we discussed with director of the school.


その夜は一緒に食事をし,先輩の理数科隊員とともに
いろいろ話を伺った。
I spent a dinner time with them and a predecessor JOCV of science.


その先輩も私も現職参加ということで,日本と比べて
理科の教科書の内容量・質がそれぞれ多すぎる・高すぎる
という意見を持っている。
He and I were professional teacher in Japan and we temporary
left from our work and participate JOCV.
We have opinion that Ethiopian science textbooks have too much
volume and too sophisticated compared with Japan.


それに対し顧問は,比較基準は日本だろ?その比較基準で
いいのかい?他の根拠をエチオピアの先生や役人に示せなければ
それはあくまで個人的な意見としか見てもらえないよ,と
言われてしまった。
The supervisor said, "Is your criterion for comparison by Japan?
Is it alright? Ethiopian teachers and officers may think it is your
personal idea if we cannot show other basis."


他にも何かを始めるのは良いことだが,必ず目標を明確に
しておかなければ,後の人が困るよ,とも言われた。
He also said, "It is not bad to start some activity. Please thing
deeply what target is in that activity, otherwise successors
may suffered from how to end up."


いろいろ考えさせられた。
He made me brainstorm.


自分の基準ではなく,エチオピア人の納得する
基準を提示する必要性や,活動の継続性など
いままであまりしっかり考えていなかったと
気づかされた。
I noticed that I hadn't considered necessity that
I will show not my criterion but criterion Ethiopian
can agree, and how I hand over my activity.


まだまだ自分は甘かった。
My thinking was still overoptimistic.
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