スポンサーサイト

上記の広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。
新しい記事を書く事で広告が消せます。

教員セミナー science seminar for teachers


562nd day in Mer'awy / 609th day in Ethiopia



21 / 06 / 2004EC



先週土曜日に、近郊の都市バハルダールで小学校の物理教員を対象にしたセミナーを、アムハラ州に展開する理数科隊員の仲間とともに、バハルダール市教育局の共催で開催しました。
JOCV of science teachers who work in Amhara Region and I operated seminar for physics teachers in primary school in neighbor city, Bahir Dar, last Saturday with Bahir Dar Education Bureau.



去年11月に、同じくバハルダールで小学校教員を対象にした理科セミナーを開きましたが、今回は対象を物理のみにしぼり、じっくり物理実験を紹介しようというもの。

We had operated science seminar for primary school teachers in Bahir Dar in November. We narrowed down our target into physics and had plan to introduce physics experiments in detail.


私は、物理は物理でも、宇宙を対象に選びました。(エチオピアでは宇宙の話は物理領域)

I selected a topic of space as my assignment. (Topic of space is belonged to physics in Ethiopia.)



太陽と地球と月の関係を、縮小モデルを使ってその大きさや距離を視覚的に捉えようという意図でした。

I had a plan to let the participants understand relationship between the Sun, the Earth and the Moon in visual with shrinking model.



やった感想は・・・失敗した。


・縮小モデルを使って関係性を考えるという根本の意図がまず最初にうまく伝わらなかった。

・縮小モデルの長さを算出する計算式が参加者には高度なようだった。

 ・参加者が計算式が理解できない時点で若干思考停止し、図で説明することを思いつくのに時間がかかった。

Howwas it going? It was failed.



-I failed to let the participants understand goal that they try to think relationship with shrinking model.

-It seemed to be difficult for the participants to understand equations to get lengths of shrinking model.

-I became unable to think when I noticed most participants didn't understand equation and it took time to think of explanation with diagram.


計算式そのものは、比を使って作り出せる日本では中学生でも作れる式ですが、イメージがわきにくかったようです。物理教師だから計算にはなれているだろうと思った私が甘かった。
It seemed to be difficult for the participants to have image of equation though equation is easy one that you can think of using ratio and secondary school students in Japan can make. I was too optimistic in my outlook that participants got used to calculation.




計算に予想以上の時間を取られ、実際に縮小モデルを使う時間が大幅になくなってしまった。



It took more time for calculation than I had expected, therefore time for using shrinking model decreased much.


今回の失敗は、想定の甘さ。計算に躓く可能性をもっと考慮しておけば、参加者の様子を見てすぐに次の手を打てたはず。まだまだ自分が甘い。


The reason of this failure is due to overoptimistic expectation. If I had considered possibility that participants would get stuck with calculation, I could show alternative card. I am still green.

今回のセミナーでエチオピアでの活動はほぼ終わり。
I hardly have work after this seminar in Ethiopia


残念ながら最後の大仕事は失敗であったが、この私の失敗を後輩隊員が教訓にしてもらえたらと思う。また私自身、日本での仕事の教訓にしたい。
I am sorry that my final big project was not succeeded. I hope remaining JOCV will learn from my failure. I also want to learn from it.





教訓:想定は、しすぎることはない。
Lesson: It cannot be said that you except any situation too much.



 
スポンサーサイト

ジャパンフェスティバル Japan Festival

519th day in Mer'awy /  567th day in Ethiopia
09 / 05 / 2004EC


先週土曜日に首都で,ジャパンフェスティバルが開催されました。
The Japan Festival was held at the Capital last Saturday.


ジャパンフェスティバルは,エチオピアの人々に,日本のことや,JICAのプロジェクト,協力隊の活動などをもっとよく知ってもらおうということで開催されました。
The object of the Japan Festival is to let Ethiopian know more about Japan, projects organized by JICA and activities of JOCV/SV.


中身は,ブーススタイルとステージの二本立て。
Contents of festival were stage show and exhibitions in booths.


私は,大部分の理数科隊員とともに,理数科ブースで実験ショーと科学展示物を担当。
I had charged of science show and exhibition of science materials in science & mathematic booth with most science and mathematic volunteers.


20120118 (1)
実験ショー開演前
before science show opening


20120118 (2)
科学展示物
exhibition of science materials


ステージの兼ね合いもあり,実験ショーは1人1回。
私は「錯視」について実演。
Science show was held once a volunteer, considering time schedule of stage show.
I showed "optical illusion".


お客さんの大半は子供でしたが,目をまん丸に見開いて驚いている姿を見るとしてやったりといった感じです。
Most audience were kids.  I chuckled to myself about that they were surprised with opening their eyes wide.


ただ残念だったのは,想定よりも年齢の低い子供が多かったので,急遽アムハラ語を交えたのですが,鍵となる単語がアムハラ語で言えなかったこと。実験ショーぐらいはすべてアムハラ語でやりたいですね。
I had one regret thing.  I spoke Amharic and English to explain because there were many small kids which I hadn't expected.  I forgot Amharic word of key word in my show.  I hope I can explain my show in Amharic.


科学展示物も見学者はなかなか興味津々だったようで,こちらも好評でした。
Many observers got interested in science materials and asked us many questions.



翌日曜には早速TVでジャパンフェスティバルについての放映があったらしく,同僚からお前写っているぞ,と電話がありました。
I heard it is televised about the Japan festival, therefore my colleague called and told me, "You are just on TV!".


去年もTV放映が3回ほどあって,その後よく声をかけられました。
今年はどうでしょうか。
It have televised 3 times last year and many people told me.
How about this year?

教員セミナー Science seminar

468th day in Mer'awy / 516th day in Ethiopia
19 / 03 / 2004EC



先週土曜日,近郊の大都市バハルダールで,バハルダール市内の小学校理科教員を対象にセミナーを行った。
We, Japan Overseas Cooperation Volunteers (JOCV), operated science seminar for primary school science teachers in Bahir Dar, which is the closest big city from my town, last Saturday.


現在アムハラ州で活動する理数科隊員は5人。赴任したばかりの隊員を除く4人が講師役となって実験・工作の指導を行った。
The number of JOCV science & math teachers in Amhara region is 5. We except one who just came to his assigned town introduced experiments and handcrafts as lecturers.


日程を決めるまで時間がかかったが,決まってからは割と迅速にことがすすんだセミナーの準備。ただし,市教育からの参加を求めるアナウンスがなかなかされず実際に参加者が来てくれるか気をもんだ。
It had taken time to fix the date, however, preparation was going well after the date decided.
Yet, education bureau didn't easily inform this seminar to schools, so we were worried how many participants would come.


予定では,20校から20名ということだったが,14校から17名の理科教員が参加した。複数の参加者に聞くと,前日の午後に聞いたという人が多数。そんなギリギリでよく参加してくれました。
The education bureau and we had set 20 participants from 20 schools for this seminar. 17 participants from 14 school came to the seminar. Some participants told us that they had heard information of the seminar afternoon the day before. I admire that they participated though they had heard information just before the day.



こちらの理科教員は受け持ちが7年生以上の場合,物理,化学,生物で完全に別れているのですが,参加した教員は物理,化学,生物の先生が万遍なく参加されていました。
In Ethiopia, teacher for over 7th grade are separated into physics, chemistry and biology. Participants are evenly gathered from physics, chemistry and biology.


こちら指導した実験・工作は
・酵素を使った酸素発生(化学)
・箔検電器の製作(物理)
・食塩水,ロミ(エチオピアレモン)を使った電池(物理)
・光合成によるデンプン生成の確認(生物)
という内容。
The experiments and handcrafts which we introduced were as follows;
* Producing oxygen by enzyme (Chemistry)
* Making an electroscope (Physics)
* Battery by salt solution and Lomi (Ethiopian lemon) (Physics)
* Checking producing starch by photosynthesis (Biology)




先生といえど,実際に実験を行った経験が案外少ないのがエチオピアの先生の現状。ですので,ちょっとうまくいかないこともありましたが,そこは先生。みなさん割と真剣に取り組んでいました。
In Ethiopia, they have few experiences to conduct experiments even though they are teachers. Therefore, they sometime didn't deal well. They are teachers. They seriously attack their work.


一方で,実験経験は少ないですが理論はかなりしっかり勉強されてるので,質問はなかなかするどいものがあり,講師役のわが理数科隊員が冷や汗をかくことも。
They don't have experience but study theory hard. They sometime ask sharp questions and we break into a cold sweat.


われわれももっと勉強が必要です。
We need to study more.


今回のセミナーは,事後アンケートを用意していなかったので,参加者が実際にどれくらい満足したか,どういうところに不満を持ったかなどが分からなかったのが残念です。
I am sorry that we don't understand what parts is better or worse for participants because we didn't prepare questionnaires after seminar.





自分のできには満足はしていませんが,次につながるかなと思っています。
I am not satisfied with my work. I think it is good for next step.

帰国までにもう1回はこういうセミナーをしたいな。
I want to operate this kind of seminar once more before going back to Japan.


20111126 (1)

20111126 (2)

20111126 (3)

20111126 (4)

20111126 (5)

教員セミナー seminar for teachers

446thday in Mer'awy /  494th day in Ethiopia
26 / 02 / 2004EC


先週土曜日,隣町ドルベテで開かれた物理教師対象の教員セミナーを見学した。
I observed a seminar for physics teachers in Durbete, which is my neighbor town last Saturday.


主催は先輩隊員の活動する小学校。
The seminar is promoted by primary school, where one of predecessor works.


近隣の小学校の物理教師に声をかけ参加してもらい,実験で使用する実験教材を作ったり,実験をやってみたりするのが趣旨。
Promoter asked neighbor primary schools to participate.  The purpose was that participants made experimental materials and conducted experiments by themselves.


特に今回は,講師役があまり説明せず,教材製作マニュアルを見てやってもらうところがポイント。
In this seminar lecturers didn't explain well but ask participants to do with checking manuals.

20111107 (1)


参加者は25人くらいで,3~5人のグループになって製作・実験を行っていた。
The number of participants was about 25 and they are made groups of 3 to 5.
20111107 (2)


先生だけあって参加者みんな協力して製作・実験を行っていた。いろいろ工夫しながら行っている姿には主催者の先輩も思惑通りで嬉しかったに違いない。
Participants are teachers and made and conducted experiments with cooperation.  The predecessor can be pleased to see that participants try to figure out the good way.

20111107 (3)



実験の中には非常に簡単で,あっという間に終わってもおかしくないものもあったが,あぁだこうだと議論しながらやっているとそれなりに時間がかかるものも。経験があまりないのがよくわかる。
It took a long time to conduct some experiments which Japanese thought it was easy.  I understood they didn't have enough experiences.

20111107 (4)


今回のセミナーはかなり良い感じでできたのではないだろうか。現場の先生がローカルマテリアルを使い,実際に作り,実験する。そこからこれならできる,自分の学校でもやってみようと少しでも思ってくれたらと思う。
The seminar looks nice.  I hope that local teachers have confidence through the experience that they used local materials, that they made materials and that they conducted experiments and will get to think that they try to do in their school.

撮影 shooting

351st day in Mer'awy /  399th day in Ethiopia
27 / 11 / 2003EC 


2週間前の月曜日に生活科学番組の収録を行った。
I was filmed a science TV program two weeks ago Mon.


エチオピアの中学・高校ではTVによる教育番組の配信が行われている。休憩時間に科学実験番組を流してもらうことになり,首都隊員を中心に収録が行われてきた。
Educational TV programs broadcast in secondary and high school in Ethiopia.  JOCV had proposed the ministry of education to broadcast science experiment program in break time and ministry of education admitted it.  JOCV who lives in the capital take the lead in shooting.



雨季休みを利用して,アムハラ州に展開する理数科隊員も収録することになった。
JOCV who lives in Amhara Region are filmed in rainy season break.



収録は全て英語。台本を書き,アシスタント役の生徒や撮影スタッフにも台本を渡し,覚え込む。授業やキャラバンなどでは言い直しがきくが,撮影なら取り直しだ。撮影1週間ほど前からブツブツと呪文のように唱えて覚えた。
Performers speaks only English in shooting.  I wrote a script and handed it to the student, who play a role of assistant and shooting stuffs.  I tried to remember the script.  I can correct myself in my lesson or caravan show, however, I cannot do it but am shot again in shooting.  I tried to remember, repeating it like uttering a magic formula 1 week before the shooting.



で,本番。
A taking.

アシスタント役は,首都隊員の活動する学校の8年生の生徒。
The Assistant is a grade 8th student, who studies at school one of JOCV acts.


P1050374.jpg


まず台本の読み合わせ。
Firstly, we checked the script.


アシスタント役の生徒はしっかりと台詞を覚えてきてくれた。
The students remembered the script completely.

P1050367.jpg



そして実際に実験しながらのカメラリハーサル。
Next, we did a camera rehearsal, conducting experiment actually.

ズームの確認などのため時間がかかる。
It took time for checking zooming in and out.


撮影監督も気合いが入ったのか,カメラリハーサルを2度もすることに。
A movie director asked us to do camera rehearsal twice because he might be fired up.

P1050372.jpg




休憩挟んでいよいよ本番。
Finally, it's shooting after break.

P1050378.jpg P1050383.jpg


何度か台詞をとちるもどうにか収録を終えた。
We at last finished shooting, sometimes my mistaking my the words.


台詞と動作をできるだけ分け,かつゆったりとした動作を心がけたが,どうだったか。
I tried to separate speaking and action and to do slowly.  I don't know if I could.


見学に来たJICAの調整員の方に,普段の英語より堅いですねぇと言われました。ええ,ガチガチです。緊張というより,カメラに向かってしゃべるのに慣れてないせいですね。
A JICA coordinator, who observed us, said that I spoke English hardly.  Yeah, I knew it.  I was stiff.  I was not adjusted to speak to a camera rather than I was with nerves


私の動きはもうロボットのよう。つくづく役者さんってすごい!と再確認しました。
I acted like a robot.  I recognize that actors are great.


収録時間はリハーサルも含めて3時間半。私も疲れましたが,アシスタント役の生徒さんよくがんばってくれました。
It took 3 and half hour in shooting including rehearsal.  I was, of course, tired.  I admired the assistant student acted toughly.


15秒,30秒のCM撮影に丸一日かかるのも納得です。
I understand it takes a day to shoot 15 or 30 seconds commercial.



苦労して撮影した番組が少しでも生徒の科学的好奇心を刺激することを願ってやみません。
I hope this program which I struggled will stimulate as much students' curiosity.


 | ホーム |  次のページ»»


上記広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。新しい記事を書くことで広告を消せます。